Kuinka affiliate-markkinoinnilla voi lyödä rahoiksi netissä

Internet on laajentanut ihmisten tienausmahdollisuuksia huimasti, ja ompa netin ympärille syntynyt useita liiketoiminnan alojakin. Varsinaisten internet-yrittäjien kulta-aika on ollutta ja mennyttä, mutta sen sijaan nettiä hyödynnetäänkin ennen kaikkea useiden pienempien tulovirtojen luomiseen.

Affiliate-markkinointi on yksi yleisimmistä bloggaajien, verkostomarkkinoijien ja nettivaikuttajien tulonlähteistä. Se ei välttämättä muodosta suurinta osuutta kuukausipalkasta, mutta silti yhä useampi lähtee “kumppanuusmarkkinointiin” mukaan joko julkaisijana tai mainostajana.

Kyseessä on siis kolmiosainen liiketoimintamalli, jossa ovat osallisina affiliate-verkosto, mainostaja ja julkaisija, eli tässä tapauksessa blogaaja, nettilehden julkaisija tai muu vastaava internetvaikuttaja. Affiliate-verkosto yhdistää mainostajan ja julkaisijan toisiinsa – malli mahdollistaa sen, että mainostaja saa viestinsä kuuluviin laajalti ja edullisesti aitojen sivustojen ja ihmisten kautta.

Affiliate-markkinointi käytännössä

Kun puhutaan affiliate-markkinoinnista, täytyy muistaa, että markkinointiyhteistyö tai sponsorointi ovat täysin eri asioita. Jos huippu-urheilija tuo somessaan esille omia yhteistyökumppaneitaan, se on sponsorointia. Jos fitnessblogaaja kertoo, kuinka alan johtava valmistaja lähetti makutestiin uusia proteiinijuomiaan, se on markkinointiyhteistyötä.

Affiliate-markkinoinnissa selkein ero on, että se on huomattavasti automatisoidumpaa kuin kaksi aiemmin mainittua markkinoinnin muotoa. Jotta ero muihin yhteistyömalleihin olisi riittävän selkeä, alalla käytetäänkin juuri termiä “affiliate-markkinointi”, eikä sen suomenkielistä vastinetta “kumppanuusmarkkinointi”.

Käytännössä affiliate-markkinointi voi toimia vaikkapa näin: urheiluun keskittyvää nettijulkaisu on osana affiliate-verkostoa, jonka kautta he saavat niin sanottuja “ankkureita” (anchors), jotka toimivat linkkeinä mainostajan sivuille.

Toisinaan mainostaja myös määrittää, missä yhteydessä linkin tulee esiintyä. Vedonlyöntiä käsittelevässä artikkelissa voikin esimerkiksi olla ankkurina teksti “Aktivoi Ahti Games bonus”, Ankkureiden mukana toimitetaan myös luonnollisesti kohdesivut, joihin linkkiä klikkaamalla päätyy. Aina, kun sivulla kävijä klikkaa linkkiä, julkaisija saa pienen provision. Juuri nettikasinot ovatkin usein näkyvästi mukana affiliate-bisneksessä.

Enemmän trafiikkia, enemmän tuloa

Provisiot eivät ole suuren suuria; jos affiliate-markkinoinnilla haluaa tienata satasenkin, klikkauksia tulee saada tuhansittain. Tästä syystä monet julkaisijat ylläpitävät useita rinnakkaisia alustoja, joilla he generoivat tuloja parhaimmalla mahdollisella tavalla. Mainostajat taas suosivat sivustoja, joilla on iso trafiikki, eli paljon kävijöitä.

Ei siis ole lainkaan ihme, että parhaiten affiliate-markkinoinnilla tienaavat ovat erittäin hyviä kirjoittajia. Sivuston sisällön tulee olla mielenkiintoista, koukuttavaa ja ammattimaisen näköistä, jotta se synnyttää trafiikkia. Halvoilla sivupohjilla tehdyt “haamusaitit” eivät toimi enää tänä päivänä niin hyvin kuin vielä 10 vuotta sitten, sillä nykyään ihmiset tunnistavat paljon paremmin maksetun sisällön taloudellisesti riippumattomasta tekstistä.

Affiliate-bisneksessä ollaankin tultu siihen pisteeseen, että taloudellisia kytköksiä ei enää edes haluta liiemmin piilottaa lukijalta. Aikaisemmin linkit haluttiin ujuttaa tekstin sisään niin sulavasti, että harjaantuneinkin nettikonkari olisi klikannut painiketta. Nykyään Suomessakin on olemassa iso liuta nettisivustoja, joiden toiminta perustuu enemmän tai vähemmän affiliate-markkinointiin.

Taito-, ei tuurilaji

Affiliate-markkinoinnissa ei tunneta sanaparia “hyvä onni”. Onnistunut affiliate-sisältö on juuri niin onnistunutta ja arvokasta, kuinka paljon klikkejä se on saanut. Julkaisijalle tämä tarkoittaa panostamista laatuun, myös vähemmän näkyvillä internet-tekstintuotannon osa-alueilla.

Hyvä affiliate-teksti on hakukoneystävällistä; Google suosii erityisesti noin 400–500 sanan mittaisia, hyvällä kieliopilla kirjoitettuja artikkeleita. Jos siis kirjoittaa hyvän ja pitkän analyysin aiheesta “astianpesukoneen huolto” ja julkaisee sen hyvämaineisella sivustolla, se noussee korkeammalle hakutuloksissa seuraavan kerran, kun joku etsii netistä tietoa oman kodinkoneensa huoltamisesta.

Toisaalta hakukoneet osaavat myös tunnistaa varta vasten hakukonenäkyvyyttä varten kirjoitettuja tekstejä ja jos joku tietty sana tai termi esiintyy tekstissä todella tiiviisti ja usein kontekstista riippumatta, se saa vähemmän näkyvyyttä hakutuloksissa. Puhutaan niin sanotusta “keyword stuffingista” (suom. hakusanojen ahtaminen), jota esiintyy paljon myös artikkeleiden metatiedoissa.

Affiliate-teksti ei siis ole pelkästään suotuisaa markkinoijan, vaan myös lukijan kannalta. Hyvät affiliate-kirjoittajat ovatkin painonsa arvosta kultaa yrityksille ja markkinoijille – he eivät ole journalisteja eivätkä copywritereita, vaan jotain paljon arvokkaampaa siltä väliltä.